_f /-*Z-Z-zZ,//'-;z' 7 o,/o tqf A z7^>^'r44 o,-^iT: Sauli Takala IGija Kärkkäinen Ruotsln oPetus kouluissa Koulun sisällöistii tuntuvat eniten keskustelua herättåneen vieraiden kielten' uskonnon ja äidinktelen opetus. onko niiden oltava kaikille yhteisiä, "pakollisia" aineita ja millalnen tulisi opetulcsen sisällön olla? Viime aikoina on naassamme eniten ollut valokeilassa ruotsin kielen asema koululaitoksessaurme. Asialla on ollut erityisesti guqmalaisuuden liitto ja sen puheenjohtaja prof. Erkki Pihkala. suomalaisuuden liitto näyttiiä pitåivåin liiton tärkeimpänä asiana ruotsin opetuksen tekemiståi vapaaehtoiseksi aineeksi. Millaisia perusteluja liiton puheenjohtaja esittää ohjelmalleen? Ne vaihtelevat eri esityksissä, mutta seuraavat perusteet näyttiivät uselnmiten olevan esillä: l) Ruotsin kielen taito ei ole tarpeen kaikille. 2) Vapaaehtoisesti ruotsia opiskelisivat siitii kiinnostuneet ia tlimä takaisi riittiivåin ruotsin hallinnan maassaurme. 3) Ruotsin valtio ei ole vastavuoroisesti lailla vahvistanut zuomen kielelle virallisen kielen asenuF ja kielivähemmistön erikoiskohtelua. 4) Ruotsin kielestä vapautuva opetusaika tarvitaan muiden aineiden opetukseen yhdenfiåin Euroopan haasteisiin valmistauduttaessa- Kuinka hyviä nämä perustelut ovat? Tarve ja sen toteaminen ovat tunnetusti vaikeita asioita. Esimerkiksi psykologit ja filosofit käyvät jatkuvasti keskustelua tarpeista ja niiden olemukses- ta ja vaikutuksista. professori Pihkala tuntuu mieltävän ruotsin kielen tarpeen siten, että lnaamme pieni ruotsinkielinen våihemmistö sanelisi, että heidän vuokseen kaikkien on opiskeltava ruotsia. Tämä tulkinta on kyseenalainen. Miten ensinnäkään voisi pieni viihemmistö pakottaa suurta eduskunnan enemmistöä vastoin tahtoaan säätåimäiin ruotsin kielen opetuksen kaikille yhteiseksi oppiai- neeksi? Ruotsin kielen opetuksen kriitikot viittaavat usein siihen, että peruskoulua suunniteltiin aluksi yhden vieraan kielen kouluksi ja että vasta hallitusneuvotte- luissa ruotsi tuli mukaan kaikille yhteiseksi aineeksi. Tämä leimataan usein poliittiseksi lehmänkaupaksi. Tämä kuvaus asiasta hWäksytään yleisesti ilman asian syvällisempää pohdiskelua. Voi kuitenkin kysyä oliko kyseessä lehmäkauppa vai oliko kyseessä normaali ja asianmukainen eduskunnan tahdonilmaisu. peruskoulun suunnittelussa olivat keulilla kansakoulua edustavat henkilöt' joilla näyttää olleen varsin syvällinen epäily lasten ja nuorten oppimismahdolli- 2 suuksia kohtaan. Koululaiset voivat oppia vain yhden vieraan kielen, kielten ja matematiikan opetus tulee järjestäii tasokursseiksi ja lukioon pääsemlseksi tulee olla våihintåiin kesklkurssin tasoiset opinnot. Kuitenkin tiillöin io ylt puolet ikäluokasta oli keslcikoulussa, jossa opiskeltiin toista kotimaista ia yhtä vierasta kieltii ilman tasokursseja. Ajatus siitii, ettåi opetusmenetelmiä kehittiimällä koko ikäluokalle voitaisiin järjestiili mielekåistii kahden vieraan kielen opiskelua, tuntui näistii koulunuudistaJista mahdottomalta. Tåissä ei ole kuitenkaan mitiiåin uutta: kautta koulun historlan on aina esitetty, ettei koulutusta voida laajentaa yli tiettyjen henkilöryhmien Ja väestön tiettyjen prosenttlosuuksien. Suuri rahvas, tytöt, vemmaiset, muut erilaiset våihemmistöt eivät tarvitse koulutusta tai ainakin vain våihiin koulutusta, eivätkä ne pysty paljoa koulutusta omaksumaankaan. Tällaiset ryhmiit on syytii joko vapauttaa kokonaan koulutuksesta tai tehdii monet oppisiseillöt heille vapaaehtoisiksi. Aivan yhtii hyvin kuin väittää' että ruotsin kielen opetuksen tekeminen kaikille yhteiseksi oppiaineeksi oli poliittinen lehmä- kauppa, voidaan väittåiii, ettii eduskunta osoitti konservatiivista kouluväkeä valistuneempaa ja kaukonäköisempiiä niikemystä koko ikäluokan oppimistarpeista ja -potentiaalista. Eduslrunta tuntuu olleen peruskoulunuudistajia ja nykyist?i Suomaliaisuuden liittoa |aajakatseisempi siinä, ettei ruotsin kieten opetusta kaikille oppilaille rakennettu maamme pienen ruotsinkielisen vähemmistön vuoksi, vaan lähinnä pohjoismaisten yhteyksiemme ja omien etujemme woksi. Viimeaikaiset tarvetutki-mukset ovat kiistatta osoittaneet, että teollisuudessa ja kaupassa on ruotsi englannin ohella eniten tarvittu kieti. Myös saksan, ranskan ja venäjän taitoa tarvitaan nykyistii enemmän, mutta ei englannin, eikä ruotsin kustannuksella. 3 TAUTUKKO l. Arviot siit2i, kuinka usein vastaajat ovat työssåiiin viimeisen vuoden alkana tarvinneet vieraita kieliii (koko aineiston prosenttija- kaumat, teollisuus n = 3094 kauppa n = 1807), T = teollisuus K = kauppa en ole tarvinnut lalnkaan TK muutarrran kerran vuodessa TK pari ker-taa kuu-kaudessa TK viikoit-tain T Ruotsi Englanti Saksa Ranska Venäjä Norja Tanska Espanja Portugali Muut 33 24 55 93 93 92 94 98 100 98 48 39 73 97 98 96 97 99 100 99 28 26 I2 2 I 2 2 1 1 l4 15 10 I I 2 1 10 10 6 36 32 26 6 6 5 4 2 L7 14 29 ?-5 99 I 1l 1l I Taulukon I mukaan ovat teollisuuden ja kaupan toimihenkilöiden työssään påiäasiiassa tarvitsemat kielet englanti, ruotsi ja saksa. Taulukon lukuihin sisälty- vät myös ne kielenkäyttiijät, joiden kielitaito heidiin oman arvionsa mukaan on liihes puhdas nolla, mutta he ovat kielenkäyttötilanteista kuitenkin jotenkin joutuneet selviytYmäåin. Edes muutaman kerran vuodessa englantia tarvinneita on 76 % teollisuuden ja 6l % kaupan vastanneista, ruotsia tarvinneita teollisuudessa 67 % ia 52 % kaupassa ja saksaa tarvinneita teollisuudessa 45 t ja kaupassa 27 t. Näitä kieliä myös tarvitaan selvåisti useammin kuin muita kieliä. Portugaliakin tarvinneita on ollut, mutta heidåin osuutensa on niin pieni, ettei se prosentteja tasalukuihin pyöristet- tåiessä tullut niikyviin. "Muista" kielistä käytetyin oli italia. potentiaalista vieraiden kielten käytön tarvetta on selvitelty kysymällä "mitä kietiä ja kuinka usein ol.isi tarvittu, mikäli kyseisiä kieliä olisi osattu?" Tämä tarkoittaa sitii, että kielenkäyttötilanteita olisi tullut, jos vain jonkintasoista kielitaitoa olisi ollut. 4 TAULUKKO 2. Arvioitu vleraiden kielten tarve työssä viimeisen vuoden aikana, mtkäll kyselsiå kieliä olisi osattu (t-osuudet Laskettu koko vastaajajoukosta)' T=teollisuus, K=kauppa. pari kertaa vuodessa noin kerran kuukaudessa useammin kuin kerran kuukaudessa Ruotsi Englanti Saksa Ranska venaJa Norja Tanska Espanja Portugali Muut 4 4 I I 8 3 3 3 I 4 13 11 16 I l0 4 4 4 2 3 2 2 3 3 2 1 I I 1 1 3 I 1 I 1 2 2 3 1 1 1 2 2 3 I 2 1 I 1 Taulukossa 2 huonio kiinniffyy erityisesti saksan, ranskan ja venäjåin sekä kaupassa myös ruotsin (17 8) ja englannin (15 t) kielen taidon piileväåin tarpee- seen. Peräti L5-22 t vastaajista olisi tarvinnut saksaa våihintäåin pari kertaa wodessa, mikiili olisi sitii osannut.Ranskan osalta vastaava luku on LI-LZ % ja venäjåin osalta 11-13 8. Kielten tarve olisi toki ollut påiäosin "pari kertaa vuodes- sa" - tylppiä. Meillä opiskeltavat kielet ovat kuin laajenevat kehät. Ruotsilla on käyttöä kotimaassa ja muussa Pohjolassa. Saksa, ranska ja venäjä ovat pääasiassa Manner- euroopan kontaktiemme välineitä. Englanti on eräåinlainen lingua franca, johon voi yrittää turvautua kautta maailman, jos ei löydy muuta yhteistii kieltä. E-englanti (5. luokalta alkava vapaaehtoinen englanti) vie myös paljon pohjaa pois ruotsin vastaiselta kampanjalta, koska oppilaat voivat valinnaisuuden pohjalta jo perus- koulussa aloittaa kahden maailmankielen A-tasoisen opiskelun. Eduskunta on iknaissut tahtonaan, että se haluaa kaikkien kansalaisten oppivan pohjoismaisessa yhteydenpidossa luonnollisen pohjoismaisen kielen, ruotsin, perusteet. Tämä on vapaa poliittinen valinta, joka on tehty omista Iåihtökohdistamme. Ei ole mitiiän perustetta edellyttiiä, että Ruotsin pitäisi 5 harmonisoida kielilaktnsa Suomen kaltaiseksi, kuten Suomalaisuuden liitto edellyt-tiili. Ruotsl et ole Suomen kielilainsåiädzintttii ulkoa miiäråinnyt, eikä ole sen såiätiimisen yhteydessä sitoutunut mihinkåiåin vaståworoisuuteen. Ruotsin valtio p:iätgiä suomen klelen asemasta omlen tntressiensä ia polttttisen tahdon mukaises-ti, kuten Suoml on tehnyt ruotsin kielen suhteen. Ei ole myöskiiiin perusteltua edellyttiiii, että pohjoismaisessa yhteistyössä englanti olisi yhteinen kommunikaa- tiokieti. Muut osapuolet eivät englantia tarvitse ymsuirtåinisen edistiimiseksi. Lisåiksi monilla yhteistyön alueilla englannin kieli ei ole suinkaan ongelmaton, koska englannin kielessä ei ole låiheskään aina luontaisia vastineita pohjoismaisia oloja kuvastaville termeille. Ainoa kommunikoinnin helpottaminen, mitä suomen- kieliset voivat perustellusti edellyttää, on tulkkien ja kiåintåijien käyttäminen tarvittaessa, kuten muissakin kansalnvälisissä yhteyksissä tehdii2in. Suomalaiset eivät voi mitiiåin sille kiroukselle, ettåi kuulumne niin erikoiseen kieliperheeseen ja joudumme siksi kåiyttåimiiåin muita enenmiin aikaa ja energiaa kielten opiske- tuun. Ehkii kyseessä ei olekaan pelkkä kirous. Kulttuurimme on monessa suhteessa ainugaatuinen ja ehkä kielellinen eristSmeisyytemme auttaa jonkin verran tämän sälfrmistii. Eivät rajoituhset aina ole esteenä myöskäiin materiaalisella alueella: Japanilta puuttuvat monet raaka-aineet, mutta se oD siitii huolimatta teollisuuden ja talouden zupervalta. Epäilemätgi ruotsinkielen taito ja sen opiskelu ei ole tarpeen kaikille' jos miiärittelemne tarpeen sellaiseksi asiaksi, jota ilman yksilö ei voi mitenkään tulla toimeen. Mutta jos tarve määritelläåin näin tiukasti, voidaan kysyä, tarvitaanko uskonnon opetusta lainkaan. Tarvitseeko äidinkiettåi opettaa sen pidemmälle' että osaa lukea ja kirjoittaa? Kuinka paljon tavallinen kansalainen tarvitsee matema- tiikkaa, biologiaa, kemiaa, fysiikkaa, maantietoa ja historiaa? Onko liikunnan opetukseen mitåiåin perusteita? Mitä hyötyä on musiikin ja kuvaamataidon opetuk- sesta? Eikö tarpeellisinta edeltä esitetyn tiukan tarvekålsityksen mukaan yksilölle olisi kotitalous ja kåisitöiden ja ilmaisutaidon opetus? Jos ei otla nätn vaativia, vaan ajatellaan eri aineiden hyödyllisyyttä, miten hyödyllisyys osoitetaan? Vieraat kielet ovat ainoa aineryhmii, joiden käyttötarvet-ta perinteellisesti selvitetiiiin. Muut aineet ovat opetusohjelmassa perinteen ansiosta ja siksi, ettåi niiden katsotaan kuuluvan yleissivistykseen ja olevan kasvatuksellisesti arvokkaita. Tällaiset perusteet ovat mielekkäitii, mutta on vaikeata kitstatta osoittaa niiden oikeutus. Mitä on yleissivistys? Mikä on kasvattavaa? Edellä on pyritty osoittamaan, että ruotsin kielen opetusta voidaan perustella 6 objektiivisilla tarvetutkimuksilla, mutta ettii se on pohjimmiltaan eduskunnan poliittisesta tahdosta kiinni, kuten kaikkien muidenkin aineiden opetus. Ruotsi voidaan poistaa yhteisesti opetettavien alneiden Joukosta' Jos eduskunnan enem- mistö ntin katsoo hyväksl. Suomalaizuuden liiton kampanJoinnin luonnollisin kohderyhmii oltsikln kansanedustajat ja pollittiset puolueet. Eikö rationaalia toimintaa olisi, ettåi se ponnistelisi sen hyväksl, ettåi puolueiden vaaliohjelmiin tulisi tavoite ruotsin tekemisestii vapaaehtoiseksi aineeksi? Kiiyttiiessäåin pää- asiallisena väyliiniiiin joukkotiedotusvälineitii, liitto - tahtoen tai tahtomattaan - vaikeuttaa ruotsin kielen opettajien lain ja asetusten mukaista virkatyötä ja heikentiiii oppilaiden opiskelumotivaatiota, heikentåiä kouluviihtyvyyttä ja näin alentaa ruotsin kielen oppimistuloksia. Joukkotiedotusvälineet taas - tahtoen tai tahtomattaan - ovat mukana samasszt oheiskasvattajan roolissa, joka käytännössä suuntautuu tiettyä opettajakuntaa vastaan. Toisaalta joukkotiedotusvälineet massiivisesti hrkevat koulujen liikunnanopetusta urheilu-uutisoinnin myötä- Suomalaisuuden liitto ja samanmieliset ovat vaatineet ruotsin kielen aseman muuttamista vapaaehtoiseksi aineeksi. Tämä on tiiysin mahdollista, jos eduskunta niin F)åiättiiri. Eduskunta varmaankin miettii päätöstensä seurausvaikutuksia parhaan käytettiivissä olevan tiedon perusteella. Koulutussosiologit kautta maailman ovat tutkineet mm. koulutuksen sosiaalista valikoiwutta ja itsevalikoin- nin vaikutuksiia. Koululaitos näyttliii kaikkiatla onnistuvan parhaiten keski- ja ylempien sosiaaliluokkien lasten kouluttamisesta ja tietoisista ponnisteluista huolimatta se usein näyttltä ylläpitiivän sosiaaliseen asemaan liittyviiä koulutuk- sellista eriytymistii. Vieraiden kielten opiskelusta meillä ja muualla tiedämme' ettåi kielten opiskelu motivoi enesrmän tyttöiä ja siinä menestyvät parhaiten ylimpien sosiaaliryhmien kaupunkilaistytöt. Jos kieltenopiskelu olisi vapaaehtoista, heikommin menest5rvät, maaseudulta asuvat ja pojat tavallisirnmin jättäisivät kielet opinto-ohjelmastaan. Meillä on tiistä valikoivuudesta kokemuksia omasta tasokurssijärjestelmiistlimme, varsinkin sen alkuvaiheesta. Jatko-opiskelun rajoi- tuksia merkitseviin yleiskurssin valitsivat syrjäalueiden oppilaat ja pojat rintamai- den oppilaitå ja tyttöjä useammin koulumenestyksestä riippumatta. Jos ruotsin kieli tehtiiisiin vapaaehtoiseksi, tämiintapainen sosiaalinen valikoivuus olisi enemmän kuin todennåiköinen ja paineet etenkin murrosikäiståi poikaa kohtaan olisivat hyvin suuret. Tällaisessa tilanteessa eivät mahdolliset tulevat tarpeet ja vanhempien ja opettajien mielipiteet paljoakaan painaisi, etenkin kun joukkotiedo- tusvälineissä on niin pa[on ruotsin kielen taidon tarvetta vähättelevää aineistoa. Vapaaehtoinen ruotsin kielen opiskelu tekisi opetuksen opettajille helpommak- 7 si ja opiskelumotivaatio olisi varmaankln nykyistii keskitasoa korkeampi. Sen sijaan ei tutkimusten mukaan ole kovinkaan aiheellista odottaa, että tåimä valikoitu opptlasjoukko oppisi ykstlöinä sanottavasti enemrnän kuin nykyisin. Eltnkeinoelämä joutulsl mukautunaan muuttuneeseen til,anteeseen ja huolehtimaan nykyistii sasmmän omilla toimenpiteilIiiin ruotsin kielen alkeistaitoien tarpeen tyydyttiimisestii. On myös perusteetonta olettaa, ettii ruotsin tekeminen vapaaeh- toiseksi riittiiisi huolehtimaan riittiiviistii ruotsin kielen taidosta maassartme, koska ruotsin kielen osaamistaso ei nykyisellåiiinkåiiin ole riittävä tarvetutkimusten mukaan, vaikka kaikki opiskelevat ruotsia. Nykyisinkin on tycietämässä ruotsin kielen taidon kohentamisen tarvetta. Tässä yhteydessä on usein esitetty myös, ettii ruotsin opetuksen tulisi olla vapaaehtoista ainakin sisåimaassa ja varsinkin itiirajan tuntumassa, koska siellä ainakaan ei tarvita ruotsin kieltii. Tåihiin kålsitykseen sisältyy kyllä selvä harha: Miten voidaan olettaa yksilön ir peruskoulussa ollessaan tietiivän, missäpäin Suomea tai edes maailmaa håin tulee elämänsä elåimiiåin. Tällaisen maansisäisen alueellisen nåikökohdan esittiimistä perusteeksi peruskoulun keskeiselle ainevalin- nalle on pidettiivä våihintiiiin kyseenalaisena. Eräiinä perusteluna ruotsln tekemlseksi vapaaehtoiseksi tai vallnnaiseksi aineeksi on tuotu esiin myös se, että ruotsin opetulcseen varattu aika tarvitaan muiden' tiirkeiden' aineiden opetukseen valmistauduttaessa vastaamaan yhdentyvän Euroopan asettamiin vaatimuksiin. Yleisesti ei liene tiedossa, että ruotsin opetukseen varattua ataton jo tiihiin mennessä radikaalisti vähennetty rinnak- kaiskoulun aikoihin verrattuna. Kun ruotsia parhaimmtllaan opetettiin keskikoulus- sa S?0 tuntia ja lukiossa 342 tuntia eli yhteensä 912 tuntia, ovat vastaavat tuntimäärät tiillä hetkellä 345 tuntia peruskoulussa ja 266 tuntia lukiossa eli yhteensä 611 tuntia. Våihennys on siis 301 tuntia eti 33 tt Nykyisessä elinkeinoel2imåin tilanteessa näyttiiä siis perustellulta, että ruotsia ei tehdä vapaaehtoiseksi tai valinnaiseksi aineeksi. Sen sijaan on välitettävä asiallista, tosiasioihin perustuvaa tietoa ruotsin kielen merkityksestä työelämässä, valtiollisessa ja kansalaistoiminnassa. On syytä myös aktiivisesti edistää oppilai- den suoria kontakteja Pohjoismaihin ja suomenruotsalaiseen väesttiön. Ruotsin kielen opetusta tulee kehittåiä niin, ettåi korostetaan ia palkitaan kommunikoinnis- ta ja sen yrittåimisestä ilman, ettå ilmaisun virheettömlydelle asetetaan kohtuut- tomia vaatimuksia. Myös arvostelussa tulee palkita taidon edistymisestä' siitä mitii osaa, eikä kiinnitt?iä liikaa huomiota siihen, missä on puutteita. Kaikelle kielenopetukselle on suuria haasteita ja niihin vastaamiseksi etsitään I jatkuvasti hyvin aktiivisesti ja ennakkoluulottomasti keinoja. Monia ideoita ja suunnltelmla on jo olemassa Ja kokeiluJakin on käynntssä Ja kåirmnistymässei. Flaasteisiin voidaan parhaiten vastata uudistamall,a opetuksen sisältöä, menetelmiä Ja såivyä oppimlsmstivaatiota kohottavaksi ja korostamalla dedolllsen oppimisen motivoimismahdollizuuksi,ai jos opimme ymmlirtiinäåin paremmin, miten oppiminen tapahtuu ja miksi siinä on vaikeuksia, osaarlme helpottaa oppimista. Koulu on oppimista varten ja se, ettli oppilaat kokevat oppivansa Ja osaavansa, voi olla mitåi parhain motivaation luoJa ja ylläpi&ijä. Toisin sanoen: pidii huoli oppimises-ta, niin motivaatio pitiiii huolen itse itsestiiiin.